Tai ką gi daryti, jei patekote į tokio smurtautojo pinkles? Mobingo aukas dažnai užklumpa bejėgiškumas. Tačiau apsimesti, kad viskas gerai, ignoruoti neleistiną elgesį - ne išeitis. Tai tik pablogins situaciją. Taigi, kaip elgtis?
  • Visų pirma, aiškiai žinokite ribas, neleiskite mobingą taikančiam asmeniui Jūsų kontroliuoti, nesivelkite su juo į emocines kalbas, reaguokite konstruktyviai, dalykiškai, tačiau neatsitraukite, kai Jus nepagrįstai puola, nes toks ir yra skriaudėjo tikslas – įbauginti, sumenkinti ir priversti jaustis blogai.
  • Jei kritikuoja Jūsų darbą, o Jūs manote, kad atlikote jį puikiai, pasakykite tai ir paklauskite, kokias klaidas vadovas mato Jūsų darbe.
  • Nepraleiskite pro ausis įžeidžiančių komentarų, tačiau būkite mandagus, nesivelkite į emocijas (kaip suvaldyti emocijas – žemiau). Labai svarbu objektyviai įvertinti, kieno tai yra problema. Jei esate tikri, kad darbą atliekate puikiai, vargu ar verta save graužti, jei kažkas nuolat komentuoja jūsų tariamas klaidas. Jei manote, kad nėra dėl ko, bent jau nepradėkite patys savęs kaltinti.
  • Net jei atrodo, kad visi nusiteikę prieš Jus, pasistenkite atrasti kolegų, kurie Jus palaiko, supranta ir yra Jums draugiški. Tai padės sumažinti izoliacijos ir vienišumo jausmą.
  • Kiek galėdami stenkitės atsiriboti nuo smurtautojo, stebėkite jo elgesį, priekabes ir pats stenkitės suteikti kuo mažiau informacijos, kuria jis galėtų pasinaudoti neigiamiems veiksmams reikšti.
  • Jei konfliktas vis dėlto kyla, tuomet svarbu jį pastebėti vos įsižiebusį ir iš karto spręsti. Kai problema atsiranda, iš pat pradžių būna nesunku suvokti jos priežastis ir imtis atitinkamų veiksmų. Niekas neatsitinka savaime. Jei nesikalbėsite ir nesiaiškinsite tarpusavio problemų, ilgainiui įtampa tik didės.
  • Jei bendravimas ir kalbos neduoda jokių rezultatų, pagalbos reikėtų kreiptis į savo tiesioginį vadovą (jei jis nėra tarp smurtaujančiųjų asmenų) ar personalo vadovą. Psichologinis smurtas darbe yra visos įstaigos reikalas. Nuo darbuotojų fizinės ir psichologinės gerovės priklauso jų darbo efektyvumas. Taigi, vadovai privalo atsižvelgti į jūsų skundus.
  • Rašykite dienoraštį, kuriame būtų registruojami psichologinio smurto atvejai bei įvardijami smurtautojai. Tai gali būti svarbus įrodymas, jei organizacijoje bus imtasi griežtų teisinių veiksmų.
  • Susidūrę su psichologiniu smurtu žmonės gali jaustis bejėgiai, vieniši, tačiau nieko nedarant problema tik stiprėja ir didėja, todėl būtina ieškoti pagalbos ir situaciją keisti. Smurtą patiriantis žmogus būna jautrus, pažeidžiamas, praradęs pasitikėjimą savimi, dažnai visus savo kolegas mato kaip „galimus" priešus, neigiamus asmenis. Daugeliu atvejų taip nebūna, todėl svarbu atskirti „pelus nuo grūdų" ir atrasti tuos žmones, kurie jums suteiks paramą ir bus draugiški.

 

Mobingas kelia įtampą, nerimą, stresą, todėl svarbu imtis efektyvių priemonių kovai su šiais patyrimais. Visų pirma, stiprios emocijos gali paskatinti su stresu susijusias ligas, pavyzdžiui, širdies priepuolį ar insultą, bei mintis apie savižudybę. Emocijos apsunkina žmogaus gebėjimą susikaupti ir dirbti. Todėl labai svarbu kiek įmanoma atsiriboti nuo komentarų ir pašaipų ir neleisti sau patikėti, kad Jūs esate prastas darbuotojas, negalintis gerai atlikti savo darbo.

Visų antra, kai žmogus nesugeba kontroliuoti emocijų, beveik neįmanoma efektyviai reaguoti į agresyvius išpuolius ir išsivaduoti iš tos situacijos, net ir pakeičiant darbovietę. Norint išmokti kontroliuoti emocijas, svarbu žinoti, kad mobingas dažniausiai išprovokuoja pyktį, baimę ir liūdesį. Nepastebėtas ir neatpažintas pyktis gali virsti įniršiu, baimė gali virsti paranoja, o neatpažintas liūdesys gali paskatinti depresiją. Visos šios emocijos yra normali reakcija į grėsmę, tačiau jei žmogus jų nepastebi ir nekontroliuoja savo reakcijos, jos gali sukelti papildomų sunkumų. Todėl pateiksiu keletą idėjų, kaip išmokti kontroliuoti emocijas, kurios kyla dėl patiriamo psichologinio smurto. Emocijų kontrolė visai nereiškia, kad pajutus pyktį jį reikia nuslopinti. Priešingai, jį reikia atpažinti ir išjausti, tačiau labai svarbu, kaip žmogus elgsis pykdamas, todėl išmokti kontroliuoti savo emocines reakcijas yra būtina:

  • Kontroliuokite savo mąstymą. Kuo daugiau žmogus galvoja apie situaciją darbe, tuo didesnė ir sunkesnė jam ta problema ima atrodyti. Todėl svarbu išmokti kontroliuoti savo mintis, nes kaskart prisimindami skausmingą įvykį Jūs tarsi iš naujo jį išgyvenate. Kai pastebite, kad imate galvoti apie tai, pasistenkite save sustabdyti, nukreipti mintis kita linkme, užsiimti kažkokia veikla.
  • Sutelkite dėmesį į savo kūną. Svarbu išmokti kontroliuoti savo kūno reakcijas. Jei pajuntate, kad širdis pernelyg dažnai plaka, pasivaikščiokite, stenkitės tolygiai kvėpuoti, daugiau mankštinkitės, nes išmokus kontroliuoti kūno reakcijas, iš dalies galėsite kontroliuoti ir savo emocijas.
  • Keiskite savo emocijas. Pastebėkite ir atpažinkite emociją, pasakykite sau, kad pykstate arba bijote, tuomet pagalvokite, kaip norėtumėte jaustis ir padėkite sau atrasti mažą dalyką ar veiksmą, kuris padėtų taip pasijusti. Tai turi būti kažkas mažo ir lengvai įgyvendinamo. Tai nebūtinai leis Jums pasijusti laimingu žmogumi, tačiau šiek tiek pozityvaus efekto bus, o darant tai, kas Jus nudžiugina, gali padėti pasijusti geriau ar bent jau neleisti pykčiui ar baimei kontroliuoti Jūsų.

 

Taip pat naudinga kreiptis pagalbos ir į psichologus, kurie gali padėti išmokti kovoti su patiriamu stresu ir psichologiniu smurtu. Noriu paskatinti neignoruoti šios problemos ir ieškoti sprendimo. Nuoširdžiai linkiu Jums sėkmės!

Naujienos

Konsultacija internetu


Konsultacija internetu elektroniniais laiškais – tai patogus būdas gauti reikiamą pagalbą neatsitraukiant nuo kompiuterio ir neišeinat iš savo namų ar biuro.
Skaityti daugiau...

Dzenraizgymo seminaras „Joga smegenims“

Šiuolaikiniame kupiname skubos, įtampos ir streso gyvenime žmogui būtina sustoti, atsipūsti, nusiraminti, pabūti savimi.

Skaityti daugiau...

Individualūs seminarai poroms

Neretai gyvenimas poroje/šeimoje atrodo kaip nuolatinis taikymasis vienas prie kito, pastovus dalijimasis pareigomis bei kylančių problemų sprendimas.

Skaityti daugiau...